1,4 miljoner besök på Malmöfestivalen 2025!
1,4 miljoner besök, 566 unika programpunkter och 410 960 sålda matportioner. Dessutom tycker nio av tio besökare att festivalen är till för alla. Det visar summeringen av Malmöfestivalen 2025, som ställde till med 40-årskals under åtta dagar den 8-15 augusti.
– 2025 års festival blev en fantastisk 40-årsfest med rekordmånga nöjda festivalbesökare. Vi fick ett strålande sensommarväder, och det kändes verkligen som att hela Malmö firade tillsammans i år. Det var mycket folk överallt hela tiden på festivalen, säger Peter Lind, som var projektledare för årets festival tillsammans med Helena Cedrins.
Välbesökta konserter
Festivalveckan bjöd på flera välbesökta konserter, såväl på de stora scenerna på torgen som i musiktälten.
– På Stora Scenen kunde vi njuta av bland andra världsstjärnan Nancy Ajram och Bob Hund som fyllde hela Stortorget, säger Peter Lind.
I stället för att satsa på några få dyra akter för att uppmärksamma festivalens 40-årsfirande förstärktes alla områden och scener med extra resurser. Även Ungdomsområdet utökades.
566 unika programpunkter
Festivalbesökarna kunde ta del av 566 unika programpunkter, jämfört med 498 året innan. Bland nyheterna fanns samtalsserien Malmö Talks, dryckesfestivalen Sip of Malmö med lokala producenter samt fotoutställningen över festivalens historia.
Även Ungdomsområdet utökades i och med flytten till Norra Vallgatan vid Malmö Live.
– I år har vi sett ett högre besöksantal på Ungdomsområdet under alla dagar, vilket känns väldigt roligt, säger Peter Lind.
55 mataktörer deltog
På matområdet representerades 24 länder. Totalt deltog 55 mataktörer, varav 31 från Malmö, och tillsammans serverade de 410 960 portioner. Dessutom räddades 250 kilo matsvinn.
Den traditionella kräftskivan lockade många. Alla borden fylldes – som tillsammans motsvarande 698 meter. På hela festivalområdet, som täckte en yta motsvarande 89 fotbollsplaner, fanns 12 vattenkranar och 180 toaletter.
3 300 besökare använde även de cirkulära Kissamajorna från Sanitation360, vilket resulterade i 1 000 liter urin – tillräckligt för att skapa 40 kilo tort gödselmedel som kan odla vete till cirka 660 limpor bröd.
9 av 10 är positivt inställda
Även i år genomfördes en attitydundersökning för att ta reda på vad festivalbesökarna tycker om Malmöfestivalen, som är Skandinaviens största stadsfestival. Den visar att 9 av 10 är positivt inställda till Malmöfestivalen och lika många tycker att festivalen erbjuder något för alla. 89 procent uppgav också att de kände sig trygga under årets festival, jämfört med 87 procent året innan.
– Det känns fantastiskt att få så goda betyg av våra besökare, men så klart strävar vi alltid efter att bli ännu bättre, säger Peter Lind.
Här hittar du den digitala foldern
Resultat från attitydundersökningen samt fler intressanta siffror, som festivalens medarbetare och samarbetspartners har samlat in, publiceras som tidigare år i en folder med namnet ”Malmöfestivalen i siffror”. Du hittar den digitala versionen här.
